Webbutveckling & E-Commerce
Bilden visar IronBourne - Heavy Metal från Ludvika, Sweden

Heavy Metal IronBourne – Ny webb och merch-shop

Heavy Metal IronBourne – Ny webb. Heavy Metalbandet IronBourne från Ludvika med stort interationellt skivkontrakt i Tyskland; Pure Steel Records, behövde en ny webbsida. Vi fick uppdraget genom LG IT. Bandet kriterier för webbjobbet var att arbeta med någon som förstår bandets profil och musik. Man ville också ha en e-handelsdel, shop, för merchendise som T-shirts och andra bandprodukter på webbsidan. EvaMedia skickade ett förslag på hur webbsidan skulle kunna se ut och fick uppdraget. Det har varit ett genuint högintressant och jättekul webbjobb. Tack till IronBournes bandmedlemmarna Stefan Viktorsson, Olof Geijer, Torbjörn Andersson och Lars Andersson för ett bra samarbete.

IronBourne byggd i Elementor och Astra

Webbsidan IronBourne.se är byggd i CMS WordPress och byggstenen Elementor PRO där temat Astra ligger som en grund. E-handelstjänsten i WooCommerce är påkopplad med betalningsfunktionerna Stripe och Paypal. Heavy Metal IronBourne – Ny webb som även har fått en funktion av flöden från sociala medier Instagram och Facebook på webbsidan.

Google prioriterar hastighet och användarvänlighet

IronBournes webbsida har effektfulla bildfunktioner med parallaxer och video som rullar som en backdrop. Detta gör att hastigheten för webbsidan dras ner en del. Komprimering och snabbheten optimerades inledningsvis med Nitropack, men i slutändan valde vi WP-Optimze för detta.

Heavy Metal IronBourne – Ny webb bildfils-format

Bildfilernas format kommer att ändras från Jpg och PNG till WebP när Apples webbläsare Safari accepterar det ny bildformatet WebP (Googles bildformat).

Snabba upp webbplatsen

Hittar du bra tips på åtgärder om hur du snabbar upp webbplatsen och minskar dess tyngd och storlek för mobila och desktop-användare.

  • Bildkomprimering – Komprimera och anpassa storleken på bilderna som finns på webbplatsen. De, bilderna, brukar stå för mer än 50% av sidornas tyngd. Genom att minska storleken på bilderna ökar hastigheten.
  • Dölj onödiga element för mobila användare – Kolla igenom innehållet och välj noga vad du ska visa i webbsidans mobilläge. Är det nödvändigt att visa allt på sidan för era mobila användare? Om t.ex en bild egentligen inte fyller någon viktig funktion annat än att vara estetiskt tilltalande för designens skull på desktop-versionen kan ni överväga att inte visa den för era mobila användare. På så vis blir det mindre att ladda varje gång en mobilanvändare besöker webbplatsen.
  • Se över alla Javascript som körs – Hur många olika Javascript laddas varje gång någon besöker webbplatsen? I t.ex WordPress är det vanligt att man har mängder med plugins för olika ändamål som laddas varje gång någon besöker er hemsida. Dessa kan ta upp många resurser utan att egentligen tillföra något för besökaren. Skala av innehållet och visa bara det som faktiskt är nödvändigt och relevant. Häftiga animationer och “fluff fluff” är inte alltid vare sig nödvändigt eller relevant för era besökare.
  • Aktivera cache – Istället för att hämta samma data från t.ex databasen på nytt varje gång någon besöker er sida kan ni aktivera cache (som WP-Optimize eller annat) på webbservern, eller ofta direkt i systemet ni använder, som då istället visar en kopia på innehållet som mellanlagrats i ett snabbare minne eller direkt i webbläsaren. Det avlastar belastningen på servern och visas snabbare för besökaren.

Källa för tipsen ovan; Advisory

Lyssna på IronBournes Spotify här >>

Kolla in EvaMedias andra projekt här >>